Thursday 7 February 2013

burung patah sayap

pada suatu hari, (ceh macam nak masuk pertandingan bercerita kanak-kanak pulak ek mula dengan pada suatu hari.. hehhe) seorang murid sedang berbual-bual dengan gurunya.

murid berkata, "kelmarin, aku melihat seekor burung jatuh dan menggelepar (menggelepar or menggelupar or apa yang betulnya ek? huhuhu) kerana sayapnya patah. aku berfikir, malang benar nasib burung tu. pasti ia akan mati tidak lama lagi, sebab ia tdak lagi mampu terbang mencari makanan. ketika aku berfikir macam tu, tiba-tiba datang burung lain sambil membawa makanan di paruhnya. kemudian ia jatuhkan makanan itu kepada burung yang kepatahan sayap tu tadi."

"lepas tu, aku pun berfikir lagi. sedangkan burung mampu mendapat makanan dan meneruskan hidupnya dalam keadaan apa sekali pun, tentunya manusia boleh lebih daripada itu."

lantas berkata pula si guru, "kenapa kamu hanya memikirkan burung yang patah sayapnya? kenapa engkau tidak berfikir untuk menjadi burung yang terbang dan memberikan makanan kepada yang kelaparan dan memerlukan bantuan?"

# renung-renungkan cerita di atas....
^____________^  wassalam... peace yaw!






No comments:

Post a Comment