Monday, 27 October 2014

Duhai Sang Hati (Part 1)

Malam ni terasa sejuk angin bertiup, beserta guruh kilat datang bergilir. Macam nak hujan, tapi nampaknya hujan masih belum nak turun lagi.
Dah lama tak meluahkan sesuatu, sesekali rasa teringin benar nak menulis. Masa 'muda-muda' dulu (sekarang dah tua, hahaha) ada je masa nak meluah, sejak dah busy ni, sempat tak sempat je rasanya.
Alhamdulillah, hujan dah turun. :)
...Hidup tak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
Begitulah aturan Tuhan...
Segala yang terjadi telah diaturkan oleh Allah yang Maha Berkuasa, Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana...
Namun, sebagai insan biasa, kita tak mampu untuk melihat hikmahnya dalam jangka masa yang pendek...
Seringkali kita berburuk sangka, merungut dan berbisik sesuatu yang negatif tatkala kita diuji. Pujuklah sang hati, agar sentiasa beristighfar, tegapkan keimanan, kuatkan kesabaran.. Agar hasilnya selautan kemanisan dapat kita rasai...
Kita selaku hamba-NYA, haruslah tabah dalam menghadapi liku-liku kehidupan di dunia yang fana ini, dalam menuju akhirat yang kekal abadi... Kadang-kadang hidup ni ibarat roda, adakalanya kita diatas, adakalanya kita dibawah, begitulah seterusnya...
*berhenti menaip. makan jap.
..continue..
Begitu juga dengan kehidupan seharian kita, adakalanya disayang, adakalanya dimarah, adakalanya sihat, adakalanya sakit, adakalanya senang, adakalanya susah. Terkadang suka dan duka silih berganti dan macam-macam lagi, begitulah seterusnya. Seharusnya kita belajar untuk redha dalam menerima ujian dan aturan yang telah ditetapkan oleh Allah. Tapi kita jangan lupa untuk berusaha semampu kita dalam mengejar sesuatu tingkat keimanan...
...Jadilah rumput nan lemah lembut tak luruh dipukul ribut
Bagai karang didasar lautan
Tak terusik dilanda badai
Dalam sukar.. hitunglah kesyukuranmu
Dalam senang.. awasi kealpaanmu
Setitis derita melanda
Segunung kurniaan-NYA...

_LeoWoman_


Itu saja entri kali ni. luahan hati seseorang yang nama sebenarnya dirahsiakan. hehe. tapi aku kenal dia. haha.
macam biase, jangan lupa;
keep calm & s e n y u m
salam dari  dasar hati

No comments:

Post a Comment