Saturday 26 January 2013

tahukah korang???

TAHUKAH KORANG???

# tahukah korang kedua belah kaki kita tidak sama besar kerana sebelah kaki kanan dan sebelah lagi adalah kaki kiri. namanya jeq sudah tak sama, jadi tentulah besarnya juga tidak sama.

# tahukah korang burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan GPS. ini kerana setiap burung mempunyai alamat yang tersendiri sebenarnya.

# tahukah korang cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. apabila cicak menyedari yang ia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi...

# tahukah korang gunung berapi yang berusia 300 tahun disahkan masih aktif untuk meletup. tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik dirumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama 3 bulan.

# tahukah korang ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindak balas yang berupa kekenyangan. nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

# tahukah korang walaupun hidup beribu tahun, kalau tak menunaikan solat tiada gunanya...


2 comments: