Monday 9 January 2012

salam penuh ketenangan dan kasih sayang

assalam..

hari ni aku nak berkongsi sedikit ilmu yang pernah aku dengar dan dapat dari seorang ustazah aku time aku study kat maahad johor dulu.. antara ceramah yang beliau beri dan yang masih aku ingat serta jarang2 aku amalkan ialah ;

1) bangun tidur ucap ALHAMDULILLAH + baca doa bangun tidur + basuh tangan (sunnah nabi s.a.w) + yang paling penting kena bangun sebelum azan subuh... uhuhu~
2) and then mandi sampai sejuk + waktu mandi pagi tu kepala mesti basahkan sekali + mandi basahkan mula dari kaki ke kepala + (ingat!) orang yang tak suka mandi senang di datangi penyakit
3) siapa2 yang bangun lepas azan subuh, memang rugi.. so bangun la awal sebelum subuh.. so, lepas tu kita boleh tunaikan solat subuh di awal waktu. ^_^
4) orang yang tertinggal solat subuh, dia akan bebal sepanjang hari itu.................

selain tu juga, nasihat ustazah aku lagi ;

1) waktu azan berkumandang kena senyap dan hayati azan tersebut serta jawab azan tu
2) elakkan tidur waktu azan

ustazah aku juga pernah cakap ;
"orang yang tahu + dia tahu apa yang dia tahu = orang yang boleh jadi pemimpin
orang yang tahu + dia tak tahu yang dia tahu = orang yang tertidur
orang yang tak tahu + dia tahu yang dia tak tahu = orang yang perlu dibantu
orang yang tak tahu + dia tak tahu apa yang dia tak tahu = critical!


itu saja untuk kali ini.. nanti aku share lagi ye nasihat2 dari ustaz dan ustazah aku.. banyak sesangat nasihat mereka, just aku yang ingat2 lupa..

1 comment:

  1. Subhanallah, indahnye pesan mereka y bernama ustazah kn. ^ ^ psn mereka bkn cuma utk dunia. Tp akhirat juga. Indahnye

    ReplyDelete