Tuesday 26 June 2012

mAngkuk cAntik, mAdu & sEhelAi rAmbut

Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. bersama-sama Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan Saidina Uthman pergi menziarahi Saidina Ali di rumahnya. kedatangan mereka bertiga disambut dengan senang hati oleh Saidina Ali dan isterinya Saidatina Fatimah r.a.
     Bagi memuliakan tetamu, Saidatina Fatimah r.a. menghidangkan madu kpd ayahandanya serta kawan-kawan karibnya. madu itu diletakkan dlm sebuah mangkuk yg amat cantik. semasa membawa mangkuk berisi madu itu kpd mereka, tiba2 sehelai rambut jatuh ke dlm mangkuk tersebut. semua yg ada hanya memerhatikan keadaan tersebut.
     Tiba2 Rasulullah s.a.w. meminta semua sahabat yg hadir utk mmbuat perbandingan terhadap 3 benda tersebut iaitu mangkuk cantik, madu dan sehelai rambut. maka para sahabat yg ada memberikan pandangan masing2. 
     Saidina Abu Bakar r.a. berkata, "Iman itu lebih cantik daripada mangkuk yg cantik ini, orang yg beriman itu lebih manis daripada madu dan mempertahankan iman itu lebih susah daripada meniti sehelai rambut."
     Saidina Umar r.a. berkata, "Kerajaan itu lebih cantik daripada mangkuk yg cantik ini, seorang raja itu lebih manis daripada madu dan memerintah dengan adil itu lebih susah daripada meniti sehelai rambut."
     Saidina Uthman r.a. pula berkata, "Ilmu itu lebih cantik daripada mangkuk yg cantik, orang yg menuntut ilmu itu lebih manis daripada madu dan orang yg beramal dengan ilmu yg dimiliki itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut."
     Saidina Ali r.a. pula berkata, "Tetamu itu lebih cantik daripada mangkuk yg cantik, menjamu tetamu itu lebih manis daripada madu dan membuat tetamu rasa gembira sehingga pulang ke rumahnya lebih sukar daripada meniti sehelai rambut."
     Saidatina Fatimah r.a. pula mengatakan, "Seorang wanita itu lebiih cantik daripada sebuah mangkuk yg cantik, wanita yg menutup auratnya itu lebih manis daripada madu dan mendapatkan seorang wanita yg tidak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih susah daripada meniti sehelai rambut."
     Rasulullah s.a.w. pula mengatakan, "Seorang yg mendapat taufik untuk beramal adalah lebih cantik daripada mangkuk yg cantik, beramal dengan amalan yg baik itu lebih manis daripada madu dan berbuat amal dengan ikhlas adalah lebih sulit daripada meniti sehelai rambut."
     Malaikat Jibrill a.s. pula berkata, "Menegakkan panji-panji agama itu lebih cantik daripada sebuah mangkuk yg cantik, menyerahkan diri, harta dan waktu untuk usaha-usaha agama lebih manis daripada madu dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit daripada meniti sehelai rambut."
      Allah SWT kemudian berfirman, "Syurga-Ku lebih cantik daripada mangkuk yg cantik itu, nikmat Syurga-Ku lebih manis daripada madu dan jalan menuju Syurga-Ku adalah lebih sukar daripada meniti sehelai rambut."
      Renungkanlah, tentang mangkuk cantik, madu dan sehelai rambut. Pasti terdapat banyak pengajaran sebagai pedoman kita menjalani kehidupan di dunia ini.

:::bluesSelamanya:::

No comments:

Post a Comment